Sammenligning af produkter Vælg op til 3 produkter, som du ønsker at sammenligne
 Guide til løsning af PC-problemer

PC Service - Godt at vide, når uheldet er ude

Tidspunktet er altid lige dårligt. Uanset om synderen er en fabrikationsfejl, tordenvejr, tyveri eller en vildfaren kop kaffe, er det surt at skulle spilde tid på uheld, skader og fejl på PC'en. Det ene øjeblik ånder alt fred og idyl – det næste fyldes hovedet af spørgsmål. Gælder garantien nu? Er min PC forsikret? Har jeg husket at tage backup? Var der ikke noget med, at jeg havde en tryghedsaftale hos Elgiganten? Og hvor er nu kvitteringen? Husk at trække vejret. Det er heldigvis ikke jordens undergang, og der er hjælp at hente! Disse tips til, hvordan du skal gøre, vil forhåbentlig give dig lidt ro i sindet.
Professionel åbner en computer

Begræns skaderne

Uanset hvad der er sket, er det en god idé at slukke for computeren og koble strømmen og eventuelle eksterne enheder fra så hurtigt som muligt, inden du forsøger at danne dig et overblik over situationen. Har du spildt på computeren? Så fjern den fra det spildte, tør den af med en fnugfri klud, og stil den gerne med bunden i vejret som et omvendt V, så den kan lufttørre. Der sidder ekstremt mange fintfølende dele under kabinettet. Derfor er Kenneth Forland fra Elgigantens kundeservice hurtig til at påpege, at du aldrig må åbne maskinen selv for at tørre eller reparere den – lad altid professionelle tage sig af alt, hvad der skal ordnes indvendigt. Inden du gør mere med computeren, kan det være en god idé at ringe til kundeservice for en sikkerheds skyld, fortælle dem, hvad der er sket, og få deres ekspertråd.

“Du må gerne tage din computer med ind til Elgigantens kundeservice og få hjælp dér, men det er svært at sige noget generelt om, hvornår det er nødvendigt at komme ind i butikken. Derfor kan det være en god idé at ringe til kundeservice i forvejen,” siger Forland.

Kvittering, PC-garanti og PC-forsikring

Det er en god idé at finde al information, du har om PC'en, inden du kontakter Elgigantens kundeservice. Du kan se på din kvittering, om garantien er udløbet, men hvis du ikke kan finde den, har Elgigantens kundecenter som regel mulighed for at udskrive den fra deres systemer. Hvis dit ærinde gælder fysiske skader, der er blevet påført PC'en, gælder garantien ikke, men den kan være dækket af din indbo- eller rejseforsikring.

Elgigantens tryghedsaftale

Hvis du har tegnet Elgigantens tryghedsaftale, er du dækket mod tyveri i hjemmet, på kontoret eller i fritidsboligen og mod skader, som skyldes uheld og bommerter, f.eks. hvis du taber den, spilder på den eller lignende. Tryghedsaftalen for PC har desuden ingen selvrisiko og gælder i hele verden.

Læs mere om Elgigantens Tryghedsaftale.

Backup af bærbar computer

Tag backup, hvis du kan, og kom ind i butikken

At det er vigtigt at tage backup, er måske noget af det værste, man kan få at vide, når uheldet er ude, men alligevel er det på sin plads at nævne det her. Afhængigt af hvad der er sket, kan det stadig være muligt at tage backup af computeren, selv efter skaden er sket. Gør det, hvis det er muligt, men lad være med at gå i panik, hvis du ikke kan få det til at fungere. Det er ikke sikkert, at bryllupsbillederne er forsvundet for altid.

“Hvis du ikke kan tage backup, er der stor sandsynlighed for, at vi kan klare det i butikken. Vi samarbejder desuden med Ibas, som er førende i Norden inden for rekonstruktion af data. Hvis vi ikke kan tage backup i butikken, kan vi få hjælp af Ibas,” siger Forland.

Hvad sker der nu?

Alt efter omfanget af skaden eller fejlen får du dommen, når teknikerne hos Elgigantens kundeservice har kigget på det. Derfra er det lidt som at have bilen på værksted, mener Forland.

“Du får et prisoverslag i butikken, når du indleverer produktet. Hvis produktet skal repareres, får du en nøjagtig pris. Inden vi gør mere, får du mulighed for at takke ja eller nej til en reparation. Hvis du takker nej, får du produktet tilbage og betaler kun afgiften for undersøgelsen," forklarer han.

Og hvor lang tid tager reparationen så?

“Vi siger altid 2-3 uger, men som regel går det hurtigere.”