Databeskyttelsespolitik for erhvervskunder (Privacy Policy)
Elkjøp som dataansvarlig:
Når du er kunde i Elgiganten, har vi i visse tilfælde brug for at behandle dine personoplysninger. Fordi vi ved, at de varer, du køber hos os, er vigtige for din hverdag, vil vi gerne give dig den bedst mulige information om tilbud og kampagner, inden du køber vores varer, samt have mulighed for opfølgning, når handlen er gennemført. Hvis du er privatkunde, reguleres vores behandling af personoplysninger i overensstemmelse med vores databeskyttelsespolitik for privatkunder.
Elgigantens butikker ejes og drives af Elgiganten A/S (CVR-nr. 17237977). Elgiganten A/S er ejet af Elkjøp Nordic AS (CVR-nr. 911 382 296), som bistår Elgiganten med daglig drift og udvikling. Elkjøp Nordic har det overordnede strategiske ansvar for Elgigantens drift som koncern, herunder vores aktiviteter i de øvrige nordiske lande. Elkjøp Nordic AS driver også Elgigantens hjemmeside i samarbejde med Elgiganten.
For behandlingen af personoplysninger, som beskrevet i denne privatlivspolitik, har Elkjøp Nordic fælles behandlingsansvar sammen med Elgiganten. Elgiganten har et selvstændigt behandlingsansvar for videoovervågning i Elgigantens butikker som beskrevet i punkt 7 nedenfor. For salg via vores hjemmeside er Elgiganten og Elkjøp Nordic fælles dataansvarlige.
Hvis du har spørgsmål til denne privatlivspolitik eller de vurderinger, vi har foretaget, kan du kontakte os i vores kundecenter eller på infosec@giganten.dk.
Gennemførelse af køb:
Når du køber en vare hos os, opretter vi din virksomhed som kunde i vores systemer. For at oprette din virksomhed som kunde skal vi registrere dit cvr-nummer og kontaktpersonens navn, telefonnummer og e-mailadresse. Vi vil også oprette et bruger-id for hver medarbejder, der handler hos os. Vi bruger disse oplysninger til at administrere og følge op på kundeforholdet. Hvis vi opdager en alvorlig fejl med en vare, vi har solgt, vil vi kunne bruge de kontaktoplysninger, vi har registreret, til at tilbagekalde varen. Ved mindre alvorlige fejl, hvor mærkeleverandøren ønsker at rette fejlen eller yde kompensation direkte til kunden, vil vi kunne dele kontaktoplysninger med leverandøren, så denne kan tage kontakt for at rette fejlen.
Behandlingsgrundlag, opbevaring og sletning:
Behandlingsgrundlaget for registrering af personoplysninger i forbindelse med erhvervssalg er købsaftalen. For brug af kontaktoplysninger til tilbagekaldelse er det den til enhver tid gældende retlige forpligtelse i den til enhver tid gældende produktansvarslovgivning, der er grundlaget for behandlingen. Hvis vi deler personoplysninger, så leverandøren kan tage kontakt i tilfælde af fejl, der ikke falder ind under produktansvarslovgivningen, er behandlingsgrundlaget legitim interesse.
Vi opbevarer oplysninger om virksomheden, så længe der er et aktivt kundeforhold. Når virksomheden ikke længere har et aktivt kundeforhold hos os, sletter vi de personoplysninger, der er knyttet til kundeprofilen. Hvis virksomheden skifter kontaktperson, skal virksomheden selv bede om at få ændret kontaktoplysningerne.
Elgiganten har indgået et samarbejde med forskellige tredjeparter, som udfører leverings- og installationstjenester på vores vegne. For at de skal kunne udføre tjenesten, deler vi de nødvendige personoplysninger med dem. Hvis der gives private kontaktoplysninger ved køb, vil disse blive delt med tredjeparter.
Elgiganten ønsker at forbedre din kundeoplevelse. Hvis det er relevant, sender vi dig en e-mail med vigtig information, inden vi leverer en installationstjeneste. Efter du har fået leveret eller installeret en vare, vil vi også kunne sende en anmodning om at deltage i en undersøgelse, hvor vi spørger om din kundeoplevelse. Vi bruger disse oplysninger til at forbedre vores interne processer og til at følge op med tredjeparter, der udfører tjenester på vores vegne.
Behandlingsgrundlag, opbevaring og sletning:
For deling af personoplysninger med tredjepart er købsaftalen behandlingsgrundlaget. Elgiganten anmoder tredjeparter om at slette dine personoplysninger, når de har opfyldt deres del af aftalen.
Når vi beder dig om at deltage i en kundeundersøgelse, er vores behandlingsgrundlag legitim interesse. Det er i Elgigantens interesse at indhente information om kundernes oplevelser, når de handler hos os, så vi kan forbedre vores kundeoplevelser. Vi mener, at det kun har ringe negativ indflydelse på dig som kunde at modtage denne henvendelse fra os.
Hvis du har købt en supportaftale eller forberedelsestjeneste til mobil, pc og/eller tablet, har vi adgang til indholdet på dine enheder og i dine kontoer, mens vi udfører tjenesterne. Vi bruger adgangen til at overføre indhold fra gammel til ny enhed, installere og opgradere software og til at konfigurere dine enheder, så de passer til dine behov.
Når vi bruger dine personoplysninger til at udføre service og support, er købsaftalen grundlaget for behandlingen. Dette gælder også, hvis du returnerer varen ved åbent køb.
Du kan kontakte vores kundecenter gennem flere kanaler. Hvis du allerede har en kundeprofil hos os, vil vi bruge oplysningerne knyttet til din kundeprofil til at hjælpe dig så effektivt som muligt. Hvis vi skal håndtere en henvendelse fra dig, der kræver yderligere opfølgning fra os, såsom i tilfælde af service eller reklamationer, opretter vi en kundeprofil, hvis du ikke allerede har en, se punkt 1 og 4. Vi knytter dine henvendelser til virksomhedens kundeprofil, så vi kan følge op, hvis der er behov for dette.
Når du ringer til os:
Når du kontakter os telefonisk, gemmer vi dit telefonnummer, så vores agent har relevante oplysninger om dit kundeforhold til rådighed under samtalen med dig. Vores agenter vil notere information, der er vigtig for yderligere opfølgning, i vores system. Desuden opbevarer vi oplysninger om, at du har ringet til os, i loggen knyttet til din kundeprofil.
Inden samtalen starter, bliver du spurgt, om du accepterer, at der laves lydoptagelser. Lydoptagelsen vil kun blive brugt til træningsformål.
Når du chatter med os:
På vores hjemmeside har vi en chatbot, der kan besvare de mest almindelige spørgsmål, vi får fra vores kunder. Hvis chatbotten ikke forstår det spørgsmål, du stiller, tilbyder den dig en viderestilling til en kundeserviceagent i vores åbningstid. For at gøre nemmere for vores agenter at give dig hurtig hjælp flyttes hele samtalen fra chatbotten. Alle samtaler er anonyme, indtil du giver identificerende oplysninger. Vælger du at identificere dig selv, søges der automatisk på din e-mailadresse for at se, om du har en igangværende sag, når du bliver viderestillet til kundeservice. Du kan også vælge at være anonym. Som kunde kan du downloade samtalen ved at trykke på indstillinger i chatten.
Når du sender e-mail til os:
Når du sender os en e-mail, gemmer vi e-mailen i tilknytning til din kundeprofil. Vi gemmer dine e-mails for bedre at kunne følge dig op over tid, uanset om du har brug for service, har en klage over et produkt, eller om korrespondancen er en del af en tvist, du har med os.
Behandlingsgrundlag, opbevaring og sletning:
Vi mener, at vi har en legitim interesse i at registrere oplysninger om den korrespondance, du har med os, så vi kan følge op på dit kundeforhold. Endvidere vil vi nogle gange have en juridisk forpligtelse til at registrere og opbevare oplysninger om dit kundeforhold, for eksempel hvis du har klager over et produkt. Hvis vi laver lydoptagelser af telefonsamtaler med dig, er dit samtykke grundlaget for behandlingen.
Lydoptagelser slettes senest efter ni dage. Chats anonymiseres senest efter 30 dage. Vi gemmer e-mails i et år for at sikre, at vi over tid kan følge op på klager og reklamationer.
Hvis du har tilmeldt dig et nyhedsbrev via tilmeldingsformularen på vores hjemmeside, sender vi dig et nyhedsbrev. Behandlingsgrundlaget for at sende dig markedsføring via e-mail er det samtykke, du har givet, da du tilmeldte dig nyhedsbrevet.
Analyse og markedsføring ved hjælp af tredjepartsplatforme:
Elgiganten samarbejder med digitale annoncenetværker som Facebook og Google for at give vores kunder relevante tilbud, når de er på disse platforme. Markedsføring gennem disse platforme involverer profilering og segmentering. Segmentering betyder, at annoncering er målrettet grupper ud fra fælles karakteristika som køn, alder, bopæl og lignende. Profilering betyder, at du får vist annoncer baseret på information om, hvad du tidligere har vist interesse for. Nedenfor er information om, hvordan vi udfører markedsføring ved hjælp af tredjepartsplatforme.
Markedsføring og profilering med oplysninger indsamlet af tredjeparter:
Forskellige hjemmesider og digitale platforme indsamler information om dig gennem det, du viser interesse for, når du bruger deres platforme. Derudover hjælper Elkjøp med at indsamle oplysninger til tredjeparter om, hvad du er interesseret i, når du er på vores hjemmesider. Dette sker, hvis du har givet samtykke til tredjepartscookies, når du har besøgt vores hjemmeside. Oplysninger om, hvad du har søgt og klikket på, sendes derefter til tredjepart. Derudover vil Facebook opdage, at du er interesseret i Elgiganten, hvis du ser på indhold, vi har lagt ud på disse platforme. Når vi annoncerer på digitale platforme, vil du se annoncer om, hvad platformene mener, du er interesseret i, baseret på de oplysninger, der er indsamlet om dig.
Du finder en oversigt over, hvilke cookies der er installeret på vores hjemmeside i vores cookiepolitik.
Behandlingsgrundlag, opbevaring og sletning:
For indsamling af data gennem cookies er behandlingsgrundlaget det samtykke, der er givet på vores hjemmeside. Derudover har du accepteret, at digitale platforme, såsom Facebook og Google, kan indsamle, analysere og bruge dine persondata gennem dine indstillinger på disse platforme. Elkjøp gemmer ikke disse personoplysninger.
Vi vil nogle gange bruge kundematch, når vi annoncerer på tredjepartsplatforme for at give dig de bedst mulige informationer og tilbud. Ved at bruge de kontaktoplysninger, du har givet os, kan tredjeparter såsom Google og Schibsted matche dig med oplysninger, du har givet dem. Når forbindelsen er lagt, vil du kunne modtage beskeder og information, som, vi antager, vil være af interesse. E-mail og telefonnummer er de mest almindelige kontaktoplysninger, der bruges i matchningen, men navn, by, postnummer, amt, land, alder, mobilannoncør-id, mobilenhedens id og uid (app-id) er også mulige.
Vi sender kontaktoplysningerne krypteret til tredjeparten, som automatisk kan få et match, hvis du er registreret som bruger der med de samme kontaktoplysninger. Efter denne matchning slettes oplysningerne.
Hvis du har indtastet samme e-mailadresse eller telefonnummer til virksomhedskontoen som for dine private profiler eller konti på tredjepartsplatforme, vil vores annoncer kunne vises på dine private brugerkonti. Hvis du ikke ønsker, at vi bruger dine oplysninger til kundematchning, kan du reservere dig mod dette ved at kontakte vores kundecenter.
De oplysninger, vi deler om dig, kan tredjeparten ikke bruge til andre formål.
Vi bruger i øjeblikket kundematch på følgende platforme:
Behandlingsgrundlag, opbevaring og sletning:
Vi mener, at vi har en legitim interesse i at gennemføre markedsføring ved hjælp af kundematch, og at vores interesse overstiger de mulige gener behandlingen medfører for dig. Oplysninger om kundematch slettes umiddelbart efter at matchen er gennemført og senest inden for 30 dage.
Vi har installeret kameraovervågning i vores butikker. Gennem skiltning i butikken vil du blive informeret om, hvor vi har installeret kameraer. Formålet med kameraovervågningen er at sikre sikkerheden for vores kunder, besøgende og medarbejdere. Optagelser fra kameraovervågningen bruges til at efterforske og opklare kriminelle handlinger, der er begået mod os, vores medarbejdere, besøgende og kunder. Når det er nødvendigt, vil optagelser fra kameraovervågningen blive varetaget af vores medarbejdere, det vagtselskab, vi har aftale med, eller offentlige myndigheder, primært politiet.
Behandlingsgrundlag, opbevaring og sletning:
Behandlingsgrundlaget for kameraovervågning er vores legitime interesse. Elgiganten har en legitim interesse i at beskytte vores personale og vores kunder, samt forebygge og løse kriminelle handlinger rettet mod os. Vi mener, at denne interesse overstiger de mulige ulemper, som overvågning kan have for den enkelte.
Kameraer, der placeres og optager på salgssteder, der bruger betalingsterminaler eller identitetskort, har en opbevaringsperiode på op til 90 dage. For øvrige kameraer er opbevaringsperioden op til 7 dage, eller op til 30 dage, hvis vi har grundlag for at udlevere optagelserne til politiet.
Sådan administrerer du din kundekonto:
Du kan selv styre, hvilke personer i virksomheden, der skal registreres på kundekontoen. Hvis der ikke længere skal være knyttet kontaktpersoner til virksomhedskontoen, skal virksomheden selv slette dem.
Sådan kan du tage forbehold mod, gøre indsigelse mod eller anmode om begrænsning af behandlingen af dine personoplysninger:
Hvis du ønsker at reservere dig mod, gøre indsigelse mod eller anmode om begrænsning af behandlingen af dine personoplysninger, kan du kontakte vores kundecenter.
Beskriv tydeligt, hvilke typer behandling af personoplysninger, du ikke ønsker, at vi skal udføre med dine personoplysninger.
Sådan anmoder du om adgang, rettelse og sletning:
Hvis du ønsker adgang til dine personoplysninger eller vil anmode om rettelse eller sletning, kan du kontakte vores kundecenter.
Hvis du anmoder om adgang, giver vi dig følgende oplysninger:
- Personoplysninger, vi har registreret om dig. Dette vil normalt være navn, e-mailadresse og telefonnummer.
- Hvis du har kontaktet vores kundecenter, vil vi give dig information om den kontakt, du har haft med os, hvis den stadig er gemt.
- Vi medtager ikke optagelser fra kameraovervågningen, hvis du anmoder om adgang til dine personoplysninger, da optagelserne slettes løbende. Hvis du anmoder om adgang inden for opbevaringsperioden, vil vi normalt afvise anmodningen i henhold til GDPR artikel 12, punkt 5. Grunden til dette er, at det er meget tidskrævende at finde de relevante optagelser og at anonymisere andre personer, som vi ikke kan videregive oplysninger om. Der gives derfor kun adgang, hvis vi anser anmodningen for at være velbegrundet.
På anmodning kan vi give dig mere specifik information om, hvem vi har delt dine personoplysninger med. Vi vil som udgangspunkt allerede have informeret dig om dette, enten gennem privatlivspolitikken eller i håndteringen af din ordre. Vi udleverer derfor ikke disse oplysninger i forbindelse med en standard adgangsanmodning.
Vi mener, at vores privatlivspolitik giver tilstrækkelig information om, hvordan vi behandler dine personoplysninger. Hvis du har specifikke spørgsmål, som du ikke kan finde svar på i privatlivspolitikken, kan vi besvare disse efter anmodning.
Vi udleverer ikke disse personoplysninger:
- Lydoptagelser og chats fra samtaler med kundecenteret. Dine samtaler med os indeholder personoplysninger om vores agenter. Vi mener, at udlevering af lydoptagelser griber ind i vores medarbejderes privatliv. Vores chatlogs kan downloades efter samtalen. Herefter slettes de efter kort tid, og vi har derfor ikke mulighed for at give adgang til dem.
- Indholdet af den e-mail-korrespondance, du har haft med os. Disse oplysninger har du allerede selv, og vi udleverer dem derfor ikke i tilfælde af en anmodning om indsyn.
- Intern dokumentation af vores privatlivsvurderinger. Vi udleverer ikke interne arbejdsdokumenter. Du vil dog kunne modtage et sammendrag af vores vurderinger, hvis du er berettiget hertil, såsom grundlaget for at anvende legitim interesse som behandlingsgrundlag.
Hvis du anmoder om sletning, sletter vi alle de oplysninger, vi har om dig, bortset fra det, som vi er retlig forpligtet til at gemme. Ordrebilag opbevares i henhold til bogføringsloven. Hvis du fremviser den originale kvittering, vil vi være i stand til at slå dine ordrer op i vores systemer, selvom vi har slettet alle andre personoplysninger.
Vi deler i øjeblikket vores kundeoplysninger med følgende modtagere:
Transportører og udbydere af service og installationstjenester | For at levere produkter, installationsydelser og udføre serviceopgaver, se punkt 3 ovenfor. |
Mærkevareproducenter | Til håndtering af reklamationer og garantier, se punkt 4 ovenfor. |
undefined | undefined |
Digitale annoncetjenester | For at udføre analyse- og markedsføringsaktiviteter, se punkt 8. |
Egne firmaer | Til at forbedre og udvikle tjenesten, se punkt 9, samt at udføre serviceydelser, se punkt 3. |
I tilfælde af at Elgiganten anvender underleverandører etableret uden for EU/EØS, vil vi sikre, at behandlingen er underlagt en beskyttelse, der svarer til den, der gælder inden for EU/EØS, såsom EU-Kommissionens beslutninger om et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau for land, overførsel af nødvendige garantier, EU's standardaftaler, EU-US Privacy Shield og andre lignende ordninger.
I øjeblikket samarbejder vi med følgende leverandører af tjenester udenfor EU/EØS
Selskab | Type tjeneste | Land |
Twilio | Tjenesteleverandør kundeservice | USA |
Meta Inc. | Annoncetjenester | USA |
Google Inc. | Annoncetjenester | USA |
Microsoft | Cloud-tjenester | USA |
Assently | Finansielle tjenester | USA |
McAfee | Supporttjenester | USA |