Elgigantens databeskyttelsespolitik
Når du er kunde i Elgiganten, har vi nogle gange brug for at behandle dine personoplysninger. Fordi vi ved, at de varer, du køber hos os, er vigtige for din hverdag, ønsker vi at give dig bedst mulig information om tilbud og kampagner, før du køber vores varer, samt opfølgning efter at handlen er gennemført.
Elgigantens butikker ejes og drives af Elgiganten A/S (CVR-nr. 17237977). Elgiganten A/S er ejet af Elkjøp Nordic AS (CVR-nr. 911 382 296), som bistår Elgiganten med daglig drift og udvikling. Elkjøp Nordic har også det overordnede strategiske ansvar for Elgigantens drift som koncern, herunder vores aktiviteter i de øvrige nordiske lande.
For behandlingen af personoplysninger beskrevet i denne privatlivspolitik har Elkjøp Nordic fælles behandlingsansvar med Elgiganten. Elgiganten er uafhængig dataansvarlig for videoovervågning i varehuse som beskrevet i punkt 10 nedenfor.
Hvis du har spørgsmål til denne privatlivspolitik eller de vurderinger, vi har foretaget, kan du kontakte os via vores kundecenter eller på infosec@giganten.dk. For udøvelse af dine rettigheder, se punkt 11 nedenfor.
Gennemførelse af køb:
Når du køber en vare hos os, vil vi gerne oprette dig som kunde i vores systemer. Når du er oprettet som kunde hos os, vil vi kunne hente dine kvitteringer, hvis der bliver behov for dette på et senere tidspunkt. Det er vores erfaring, at det er lettere at hjælpe dig, hvis vi har historik og kvitteringer fra dine tidligere køb.
For at oprette dig som kunde har vi brug for at registrere personoplysninger som navn, telefonnummer og e-mailadresse. Vi vil også kunne bede dig om adresseoplysninger. For at kunne skelne din kundeprofil fra andre med enslydende navne, vil vi bruge din e-mailadresse som identifikator. Information om dine køb samt den kontakt, du eventuelt har med os, vil blive knyttet til din kundeprofil.
Hvis vi opdager en alvorlig fejl ved en vare, vi har solgt, vil vi kunne bruge de kontaktoplysninger, vi har registreret om dig, til at tilbagekalde varen. Ved mindre alvorlige fejl, hvor mærkeleverandøren ønsker at rette op på eller yde kompensation direkte til dig som kunde, vil vi kunne dele dine oplysninger med leverandøren, så de kan kontakte dig for at rette fejlen.
Hvis du ikke køber nogen tillægstjenester (se punkterne 3, 4 og 5), som kræver, at vi registrerer dine personoplysninger, vælger du selv, om du ønsker at registrere dine personoplysninger, når du handler i vores fysiske butikker.
Behandlingsgrundlag, opbevaring og sletning:
Vi mener, at vi har en berettiget interesse i at oprette en kundeprofil, hvor vi knytter din købshistorik til dig som kunde. Vi ønsker at kunne give god opfølgning, hvis der skulle være behov for det, og vi mener derfor, at denne opbevaring af personoplysninger ikke er til ulempe for dig. For brug af kontaktoplysninger til tilbagekaldelse, er det den retlige forpligtelse i den til enhver tid gældende lovgivning om produktansvar, som er behandlingsgrundlaget. Hvis vi deler dine personoplysninger, så du kan kontaktes vedrørende fejl, der ikke falder ind under produktansvarslovgivningen, er behandlingsgrundlaget legitim interesse.
Vi vil beholde din kundeprofil så længe vi har et ansvar over for dig som kunde i henhold til købeloven og regnskabslovgivningen, eller så længe du har et aktivt kundeforhold hos os. I overensstemmelse med lovgivningen opbevarer vi dine personoplysninger i op til seks år.
Du kan selv bede om at få dine oplysninger slettet, inden der er gået seks år. Vi vil da slette alle personoplysninger bortset fra ordreinformation og kvitteringer, som vi er pålagt ved lov at beholde i henhold til opbevaringskrav i regnskabslovgivningen. De vil imidlertid ikke være søgbare i vores system, uden at vi har det ordrenummer, der står på den originale kvittering.
Nogle gange bruger vi oplysninger om dine køb til analyse og markedsføringsformål. Læs mere i punkt 7 og 8.
Når du handler i vores netbutikker, er det nødvendigt for os at oprette en kundeprofil, for at du skal kunne gennemføre dit køb, og for at vi skal kunne sende varen til dig.
Når du handler i vores netbutik, beder vi dig opgive telefonnummer og e-mailadresse. Vi vil bruge disse oplysninger til at lave et opslag i offentlige kilder for autoudfyldning af navn og bopælsadresse. Hvis søgningen ikke giver resultat, vil vi bede dig udfylde disse oplysninger. Vi vil også kunne bede dig om at angive betalingsoplysninger, afhængigt af hvilken betalingsmåde du vælger. Dine betalingsoplysninger vil blive håndteret af vores samarbejdspartnere og bliver ikke gemt i vores systemer. Dette gælder også, hvis du vælger, at hjemmesiden skal huske dine betalingsoplysninger.
Behandlingsgrundlag, opbevaring og sletning:
Vi mener, at vi har en berettiget interesse i at oprette en kundeprofil, hvor vi knytter din købshistorik til dig som kunde. Vi ønsker at kunne give god opfølgning, hvis der skulle være behov for det, og vi mener derfor, at denne opbevaring af personoplysninger ikke er til ulempe for dig. Vi vil beholde din kundeprofil, så længe du er aktiv kunde hos os. Du kan selv slette din kundeprofil. Vi vil da slette alle personoplysninger uden om ordreinformation og kvitteringer, som vi er pålagt ved lov at beholde i henhold til opbevaringskrav i bogføringsloven.
Nogle gange bruger vi oplysninger om det, du klikker på og søger efter, og dine køb, til analyse og markedsføringsformål. Læs mere i punkt 7 og 8.
At logge på via sociale medier
For at gøre det så enkelt som muligt for dig at logge ind på vores sider, tilbyder vi indlogning via en konto hos andre, eksempelvis Facebook, PayPal, Google eller Microsoft, for dig, der har dette. Bemærk, at hvis du vælger at benytte dig af indlogning via en af disse konti, godtager du, at tjenesten sporer din aktivitet gennem cookies. I dette tilfælde er det databeskyttelsesvilkårene for den aktuelle tjeneste, som vil gælde for denne indsamling.
Produktomtaler
Hvis du lægger en produktomtale op på vores hjemmeside, vil vi bede dig om at angive din e-mailadresse. Den vil kunne bruges til at kontakte dig eller sende dig information, som er relevant i forbindelse med produktomtalen.
Hvis du skal have en vare installeret eller leveret gennem os, har vi brug for at registrere dine personoplysninger således, at vi får udført den tjeneste, du har bestilt. Registreringen vil foregå som beskrevet i punkt 1 eller 2, afhængigt af om du køber varen i en fysisk butik eller på elgiganten.dk. For leveringstjenester vil vi også registrere information om leveringsforhold på din adresse.
Elgiganten har indgået et samarbejde med forskellige tredjeparter, som udfører leverings- og installationstjenester på vores vegne. For at de skal kunne udføre tjenesten, deler vi de nødvendige personoplysninger med dem.
Elgiganten ønsker at forbedre din kundeoplevelse. Hvis det er relevant, vil vi sende dig en e-mail med vigtig information, før vi skal levere en installationstjeneste. Efter at du har fået en vare leveret eller installeret, vil vi også kunne sende en forespørgsel om at deltage i en undersøgelse, hvor vi spørger om din kundeoplevelse. Vi bruger denne information til at forbedre vores interne processer og til at følge op på tredjeparter, som udfører tjenester på vegne af os.
Behandlingsgrundlag, opbevaring og sletning:
For oprettelse af kundeprofil, se punkt 1 og 2.
For deling af personoplysninger med tredjeparter er behandlingsgrundlaget den købsaftale, vi har indgået med dig i dag. Tredjeparterne bliver af Elgiganten instrueret til at slette dine personoplysninger, når de har opfyldt deres del af aftalen.
Når vi spørger dig om at deltage i en kundeundersøgelse, er berettiget interesse vores kundegrundlag. Det er i Elgigantens interesse at indhente information om kundernes erfaringer, når de handler hos os, for at kunne forbedre vores kundeoplevelser. Vi mener, at det har en lille negativ indvirkning på dig som kunde at få en sådan henvendelse fra os.
Hvis du reklamerer på eller returnerer en vare eller beder os om at foretage en reparation, har vi brug for at registrere dine kontaktoplysninger for at kunne behandle din henvendelse. Hvis du ikke allerede er registreret som kunde i vores systemer, vil vi oprette en kundeprofil som beskrevet i punkt 1.
Når vi udfører service, bruger vi dine personoplysninger til at registrere og give dig information om servicestatus og servicehistorik i forbindelse med dine produkter. Hvis vi inddrager en ekstern partner, for eksempel producenten af produktet, vil vi dele de personoplysninger, som er nødvendige, for at tredjepart skal kunne gennemføre service eller reparation.
Hvis du har købt en supportaftale eller en klargøringstjeneste til mobil, PC og/eller tablet, vil vi have adgang til indholdet på dine enheder og konti, mens vi udfører tjenesterne. Vi bruger denne adgang til at overføre indhold fra gammel til ny enhed, installere og opgradere software og til at konfigurere dine enheder, så de er tilpasset dit behov. Inden din supportaftale udløber, vil vi kunne kontakte dig for at spørge, om du ønsker at forny aftalen.
Behandlingsgrundlag, opbevaring og sletning:
For oprettelse af kundeprofil, se punkt 1.
Når vi bruger dine personoplysninger til at udføre service og support, udgør købsaftalen behandlingsgrundlaget. Dette gælder også, hvis du returnerer varen ved brug af åbent køb. Endvidere mener vi, at vi har en berettiget interesse i at kontakte dig med en anmodning om fornyelse af supportaftalen inden den udløber, og at vores interesse overstiger de ulemper, dette måtte medføre dig.
Hvis vi behandler dine personoplysninger for at håndtere en reklamationssag, er den juridiske forpligtelse vores behandlingsgrundlag.
Vi opbevarer dine personoplysninger, så længe du har en aktiv aftale med os. Herefter beholder vi dine oplysninger som beskrevet i punkt 1 og 2.
Elgiganten har indgået et samarbejde med udbydere af finansieringstjenester, forsikringer og abonnementer. I denne sammenhæng er Elgiganten databehandler for tjenesteudbyderne. Hvis du køber et af disse produkter gennem os, indsamler vi de personoplysninger, der er nødvendige for at gennemføre aftalen, og deler disse med det selskab, du har indgået en aftale med. For at kunne gøre dette skal vi registrere navn , e-mail og telefonnummer (afhænger af, hvilken tjeneste du køber). Hvis du vælger abonnementstjenester, skal du også give samtykke til, at dine kortoplysninger bliver gemt, så vi kan trække det aftalte månedlige beløb fra dit kort. Dine kortoplysninger bliver håndteret af vores betalingsleverandør og bliver ikke gemt i Elgigantens systemer.
Du kan kontakte vores kundecenter gennem flere kanaler. Hvis du allerede har en kundeprofil hos os, vil vi benytte os af de informationer, der er knyttet til din kundeprofil, for at kunne hjælpe dig så effektivt som muligt. Hvis vi skal håndtere en henvendelse fra dig, som kræver videre opfølgning for os, ligesom ved service og reklamation, vil vi oprette en kundeprofil, hvis du ikke allerede har en, se punkt 1 og 4. Vi vil knytte dine henvendelser til din kundeprofil, således at vi kan følge op på dig, hvis der er behov for dette.
Når du ringer ind til os:
Når du kontakter os via telefon, vil vi lave et opslag på dit telefonnummer, så vores agent kan have relevant informationer om dit kundeforhold tilgængeligt under samtalen med dig. Vores agenter vil notere informationer, som er vigtig for yderligere opfølgning i vores system. Endvidere vil vi beholde informationer om, at du har ringet til os, i den log, der er knyttet til din kundeprofil.
Inden samtalen starter, bliver du spurgt, om du samtykker til, at der bliver lavet optagelser af samtalen. Optagelsen bliver kun brugt til uddannelsesformål.
Når du chatter med os:
På vores hjemmeside har vi en chatbot, som kan svare på de mest almindelige spørgsmål, som vi får fra vores kunder. Hvis chatbotten ikke forstår det spørgsmål, du stiller, tilbyder den at overføre dig til en agent i kundeservice i vores åbningstider. For at hjælpe vores agenter flyttes hele samtalen fra chatbotten for at hjælpe dig hurtigere. Alle samtaler er anonyme, indtil du opgiver identificerende informationer. Vælger du at identificere dig, laves der en automatisk søgning på din e-mailadresse for at se, om du har en igangværende sag, når du bliver overført til kundeservice. Du kan også være anonym. Som kunde kan du downloade samtalen ved at trykke på indstillinger i chatten.
Når du sender e-mail til os:
Når du sender e-mail til os, vil vi gemme mailen i tilknytning til din kundeprofil. Vi gemmer dine e-mails for bedre at kunne følge op på dig over tid, hvad enten du har brug for service, har indgivet reklamation på et produkt, eller hvis korrespondancen indgår i en tvist, du har med os.
Behandlingsgrundlag, opbevaring og sletning:
Vi mener, at vi har en berettiget interesse i at registrere informationer om den korrespondance, du har med os, så vi kan følge op på dit kundeforhold. Endvidere vil vi nogle gange være retsligt forpligtet til at registrere og gemme informationer om dit kundeforhold, for eksempel hvis du klager over et produkt. Hvis vi optager telefonsamtaler med dig, er samtykket behandlingsgrundlaget.
Lydoptagelser slettes senest efter 45 dage. Chats bliver anonymiseret senest efter 30 dage. E-mails gemmer vi i et år for at sikre, at vi kan følge op på klager og reklamationer over tid.
Når du handler hos Elgiganten, vil du blive spurgt, om du ønsker at være med af vores kundeklub.
Elgiganten har en kundeklub, så vi kan give dig fordele og tilbud. Hvis du har givet samtykke til at deltage i kundeklubben, bruger vi dine personoplysninger til segmentering og personalisering for at kunne vise dig relevante informationer i nyhedsbreve og sms’er, og når du er inde på vores hjemmeside. Med segmentering menes, at vi deler vores kunder ind i grupper baseret på fælles kendetegn som bopæl, livssituation og antagne præferencer. Vi bruger segmentering for at give dig tilbud og informationer, som vi tror, du er interesseret i, baseret på hvilken gruppe du tilhører. Med personalisering menes, at vi analyserer specifikke oplysninger, vi har om dig, såsom hvad du har købt hos os, og hvad du viser interesse for, når du er inde på vores hjemmeside. Vi bruger personalisering til at give dig målrettede informationer og tilbud om produkter og tjenester, du tidligere har vist interesse for, eller som vi tror passer til dig.
Vi benytter vi os af følgende metoder til segmentering og personalisering:
Segmentering ved hjælp af tredjepartsdata:
Når vi segmenterer ved hjælp af tredjepartsdata, sender vi de kontaktoplysninger, vi har registreret om dig, til vores samarbejdspartnere Bisnode og InsightOne. Dette vil som regel være navn, adresse og telefonnummer. Vores samarbejdspartnere beriger vores data med oplysninger, som er relevante for at placere dig i et segment. Baseret på tilgængelig information vil Bisnode/InsightOne kunne sige noget om, hvilken type købekraft du sandsynligvis har, hvilken livsfase du mest sandsynligt er i, hvilken type husholdning du er en del af, og hvilket uddannelsesniveau du sandsynligvis har. Baseret på dette vil vi rette information mod dig om produkter og tjenester, som vi tror, du er interesseret i. Hvis du tilhører et segment, som vi antager er interesseret i gaming, vil vi for eksempel kunne sende dig information om lancering af en ny Playstation. Vi kan også ekskludere dig fra et segment, så du ikke får information, som vi tror ikke er relevant for dig. Hvis du bor i lejlighed, vil vi for eksempel kunne vælge ikke at vise dig information og reklame om varmepumper.
Segmentering og personalisering ved hjælp af data, som vi indsamler om dig:
Når du er inde på vores hjemmeside, registrerer vi, hvad du klikker på, og hvad du køber. Vi registrerer også, om du har åbnet et nyhedsbrev, og om du har klikket på annoncerne heri. Baseret på denne information analyserer vi, hvad du er interesseret i, og hvor sandsynligt det er, at du ønsker at handle hos os i fremtiden.
Vi registrer kun disse oplysninger, hvis du har godtaget brug af cookies. I så fald vil din aktivitet blive knyttet til dit kunde-id.
Brug af de informationer, vi har analyseret om dig:
Vi bruger de informationer, vi har om dig, til at give dig information og tilbud. Derfor vil indholdet i vores nyhedsbreve og reklamebannere på vores hjemmeside blive tilpasset det, vi tror, du er interesseret i, baseret på de data, vi har indsamlet om dig.
Behandlingsgrundlag, opbevaring og sletning: Behandlingsgrundlaget for behandlingen er det samtykke, du gav, da du blev medlem af kundeklubben. For indsamling af information via cookies indhenter vi separate samtykker, når du går ind på vores hjemmeside. Vi beholder de informationer, vi har indsamlet om dig, indtil du trækker dit samtykke tilbage
Elgiganten samarbejder med digitale annoncenetværk som Meta og Google for at kunne give dig relevante tilbud, når du er på disse platforme. Markedsføring gennem denne type platforme indebærer profilering og segmentering. Segmentering betyder, at annoncering bliver rettet mod grupper baseret på fælles kendetegn som køn, alder, bopæl og lignende. Profilering betyder, at du får vist annoncer baseret på information om, hvad du har vist interesse for tidligere. Vi måler også effekten af vores annoncering på Meta og Google. Nedenfor følger information om, hvordan vi driver markedsføring ved hjælp af tredjepartsplatforme.
Markedsføring og profilering med informationer samlet ind af tredjeparter:
Forskellige hjemmesider og digitale platforme indsamler informationer om dig gennem det, du viser interesse for, når du bruger deres platforme. Desuden bidrager Elgiganten til at indsamle informationer til tredjeparter om, hvad du er interesseret i, når du er på vores hjemmeside. Dette sker, hvis du har givet samtykke til tredjeparts-cookies, når du er gået ind på vores hjemmeside. I dette tilfælde bliver informationer om, hvad du har søgt og klikket på, sendt til tredjeparter. Desuden vil Facebook registrere, at du er interesseret i Elgiganten, hvis du ser på indhold, som vi har lagt ud på platformene. Når vi annoncerer på digitale platforme, vil du se annoncer om det, platformene tror, du er interesseret i, baseret på de informationer, der er indsamlet om dig.
Du finder en oversigt over, hvilke cookies der er installeret på vores hjemmeside, i vores cookiepolitik.
Behandlingsgrundlag, opbevaring og sletning:
For indsamling af data via cookies er behandlingsgrundlaget det samtykke, der er givet på vores hjemmeside. Herudover har du givet samtykke til, at digitale platforme som Facebook og Google kan indsamle, analysere og bruge dine personoplysninger gennem dine indstillinger på platformene. Elgiganten gemmer ikke disse personoplysninger.
Markedsføring og profilering med kundeinformationer, som vi har delt med tredjeparter
Nogle gange vil vi benytte os af kundematch, når vi annoncerer på tredjepartsplatforme, for at give dig bedst mulig information og tilbud. Ved hjælp af kontaktinformationer, som du har givet os, kan tredjeparter som eks. Google og Schibsted matche dig med informationer, som du har givet dem. Når koblingen er lavet, vil du kunne modtage budskaber og informationer, som vi antager er af interesse. E-mail og telefonnummer er de mest almindelige kontaktoplysninger, der bruges i matchningen, men navn, by, postnummer, kommune, land, alder, mobile advertiser-id, mobilenheds-id og uid (app-id) er også mulig.
Vi sender kontaktoplysningerne krypteret til tredjeparten, som automatisk kan få et match, hvis du er registreret bruger hos denne med samme kontaktinformationer. Efter denne matchning slettes oplysningerne.
De informationer, vi deler om dig, kan herefter ikke blive brugt af tredjeparten til andre formål.
For tiden benytter vi os af kundematch på følgende platforme:
- Schibsted
- Meta
Behandlingsgrundlag, opbevaring og sletning: Vi mener, at vi har en berettiget interesse i at lave markedsføring ved hjælp af kundematch, og at vores interesse overstiger de eventuelle ulemper, behandlingen medfører for dig. Oplysninger om kundematch slettes umiddelbart efter, at matchet er lavet, og senest inden 30 dage.
Analyse ved hjælp af kundeinformationer, som vi har udvekslet med tredjeparter:
Elgiganten ønsker at analysere, om den annoncering, vi har på tredjepartsplatforme som Google og Facebook, har den ønskede effekt. For at kunne gøre dette overfører vi oplysninger om navn, bopælsoplysninger, e-mailadresse og telefonnummer. Desuden overfører vi oplysninger om de køb, der er gjort i vores butikker. Disse oplysninger analyseres i forhold til den annonceaktivitet, vi har haft på platformene, og vi får aggregerede rapporter tilbage uden personoplysninger om, hvordan vores annoncering har påvirket salget.
For tiden deler vi oplysninger til analyseformål med følgende tredjeparter:
Behandlingsgrundlag, opbevaring og sletning:
Vi mener, at vi har en berettiget interesse i at analysere effekten af vores annoncering på digitale platforme, og at vores interesse overstiger de eventuelle ulemper, behandlingen medfører for dig. Efter at analysen er gennemført, slettes oplysningerne hos Google og Facebook. Selskaberne kan herefter ikke gøre yderligere brug af disse oplysninger til egne formål.
Hvis det er nødvendigt, vil vi kunne bruge vores kundedata til at videreudvikle vores systemer og processer. På denne måde vi vil kunne anvende større datasæt, hvori dine persondata indgår, til at gennemføre analyser og tests. Formålet er at forbedre kundeoplevelsen og effektivisere vores arbejdsprocesser.
Behandlingsgrundlag, opbevaring og sletning:
Vi mener, at vi har en berettiget interesse i at bruge kundedata til at forbedre vores processer, og at vores interesse overstiger de eventuelle ulemper, behandlingen medfører for dig. Datasæt, der har været brugt til analyse, vil blive slettet fortløbende og ikke overskride øvrige lagringstider for kundedata.
Vi har installeret videoovervågning i vores varehuse. Oplysning om at varehuset er videoovervåget fremgår af skiltning ved indgangen til varehuset. Formålet med overvågningen er at skabe et sikkert miljø for vores besøgende kunder og medarbejdere. Overvågningsmaterialet benyttes til at påvise og undersøge potentielt kriminelle forhold der kan påvirke os, vores medarbejdere, besøgende og kunder i varehuset. Ved behov vil videoovervågningen blive anvendt af varehusledelsen, vores eksterne sikkerhedsselskab eller officielle myndigheder - primært politiet.
Behandlingsgrundlag og opbevaringstid:
Behandlingsgrundlaget er i vores legitime interesse. Elgiganten har en legitim interesse i at beskytte vores kunder og medarbejdere samt at forebygge kriminelle handlinger mod os. I vores øjne overstiger denne interesse de potentielle ulemper for individet.
Opbevaringstiden for videooptagelser er op til 30 dage. Såfremt videooptagelserne overdrages til politiet vil opbevaringstiden kunne blive forlænget afhængig af forholdets karakter og den videre efterforskning.
Adgang til videoovervågning
Vi udleverer ikke optagelser fra kameraovervågning, såfremt du anmoder om adgang til de personlige data, vi har om dig, da optagelser slettes inden for kort tid. Såfremt du anmoder om adgang til optagelser inden for opbevaringstiden, vil vi normalt afvise anmodningen i henhold til GDPR artikel 12.5. Årsagen er, at det er en omfattende og tidskrævende proces at søge efter optagelserne og redigere optagelserne for at beskytte rettighederne for andre personer på videooptagelsen. Adgang vil derfor kun blive givet, hvis vi finder anmodningen velbegrundet.
Sådan administrerer du din kundekonto
Hvis du har oprettet en kundeprofil hos os, kan du opdatere dine personoplysninger og administrere dine samtykker på din kundeprofil. Du kan logge ind på din kundeprofil med den e-mailadresse, du har opgivet til os.
Sådan trækker du dine samtykker tilbage
Hvis du ikke længere ønsker at modtage tilpasset markedsføring baseret på de oplysninger, vi har indsamlet om dig, kan du melde dig ud af kundeklubben. Du melder dig ud af kundeklubben ved at logge dig ind på Min side på elgiganten.dk og klikke på Meld mig ud-knappen.
I vores cookiepolitik, har vi forklaret, hvordan du kan slette cookies, som er blevet placeret i din browser.
Sådan kan du tage forbehold for, protestere mod eller anmode om begrænsning af behandlingen af dine personoplysninger:
Hvis du ønsker at tage forbehold for, protestere mod eller anmode om begrænsning af behandlingen af dine personoplysninger, kan du kontakte vores kundecenter. Beskriv tydeligt, hvilke typer behandlinger af personoplysninger, du ikke ønsker, at vi skal gennemføre med dine personoplysninger.
Sådan anmoder du om indsigt, retning og sletning:
Du kan selv anmode om sletning af dine personoplysninger ved hjælp af slet-mig-funktionen ved at logge dig ind på din kundeprofil. Hvis du ønsker indsigt i dine personoplysninger eller ønsker at anmode om retning eller sletning, kan du kontakte vores kundecenter.
Hvis du anmoder om indsigt, vil vi give dig følgende information:
- Personoplysninger, som vi har registreret om dig. Dette vil som regel være navn, bopælsoplysninger og leveringsadresser, e-mailadresse og telefonnummer
- Din ordrehistorik. Det vil sige hvilke køb, du har foretaget hos os, og hvor disse køb er foretaget. Det vil også fremgå af ordrehistorikken, om varerne er leveret eller installeret gennem vores underleverandører.
- Hvorvidt du er eller har været medlem af vores kundeklub. Hvis du er medlem af kundeklubben, vil vi udlevere informationer, når vi har sendt dig et nyhedsbrev, og hvis du har klikket på annoncer i nyhedsbrevet. Vi vil også kunne udlevere information om, hvilket segment du er placeret i.
- Hvis du er medlem af kundeklubben, vil vi også give informationer om, hvilket segment vi har placeret dig i ved hjælp af tredjepartsoplysninger.
- Hvis du har kontaktet vores kundecenter, vil vi give dig informationer om den interaktion, du har haft med os, hvis den fortsat er gemt.
På forespørgsel kan vi give dig mere konkret information om, hvem vi har delt dine personoplysninger med. Som regel vil vi allerede have oplyst om dette, enten gennem fortrolighedserklæringen eller ved behandlingen af din ordre. Vi udleverer derfor ikke disse informationer i forbindelse med en standardanmodning om indsigt.
Vi mener, at vores fortrolighedserklæring giver tilstrækkelig information om, hvordan vi behandler dine personoplysninger. Hvis du har konkrete spørgsmål, som du ikke finder svar på i fortrolighedserklæringen, vil vi kunne svare på disse på foranledning.
Disse personoplysninger udleverer vi ikke:
- Lydoptagelser og chats fra samtaler med kundecentret. Samtaler, du har med os, der indeholder personoplysninger om vores agenter. Vi mener, at det griber ind i vores ansattes persondatabeskyttelse at udlevere lydoptagelser. Vores chatlogs kan downloades efter samtalen. Efter dette vil de efter kort tid blive slettet, og vi har derfor ikke anledning til at give indsigt i disse.
- Indholdet i den e-mailkorrespondance, du har haft med os. Disse informationer har du allerede selv, og vi udleverer den derfor ikke ved en anmodning om indsigt.
- Intern dokumentation af vores databeskyttelsesvurderinger. Vi udleverer ikke interne arbejdsdokumenter. Du vil imidlertid kunne få en opsummering af vores vurderinger, hvis du har ret til dette, såsom grundlaget for brug af berettiget interesse som behandlingsgrundlag.
Hvis du anmoder om sletning, vil vi slette alle informationer, som vi har om dig, ud over det, vi i henhold til loven er pålagt at gemme. Ordrebilag vil blive gemt i henhold til bogføringsloven. Hvis du fremviser originalkvittering, vil vi kunne søge dine ordrer frem i vores systemer, selv om vi har slettet alle andre personoplysninger.
For tiden deler vi vores kundeoplysninger med følgende modtagere:
Transportører og udbydere af installations- og servicetjenester | For at kunne levere produkter og installationstjenester og gennemføre serviceopgaver, se punkt 3 ovenfor. |
Mærkevareproducenter | For at kunne håndtere reklamationer og garantier, se punkt 4 ovenfor. |
Analyse- og markedsføring | For at kunne hente korrekte personoplysninger ved registrering, se punkt 1 og 2, og for at kunne gennemføre analyse- og markedsføringsaktiviteter, se punkt 7 og 8. |
Digitale annoncetjenester | For at kunne gennemføre analyse- og markedsføringsaktiviteter, se punkt 8. |
Udbydere af finansierings- og forsikringstjenester og abonnementstjenester | For at kunne oprette kundeaftaler mellem dig og tjenesteudbyderen, se punkt 8. |
Egne selskaber | For at kunne forbedre og udvikle tjenester, se punkt 9, samt for at kunne udføre servicetjenester. |
Hvis Elgiganten benytter underleverandører, der er etableret uden for EU/EØS, vil vi sørge for, at behandlingen underlægges en beskyttelse, som svarer til det, der gælder inden for EU/EØS, for eksempel EU-Kommissionens beslutninger om tilstrækkeligt beskyttelsesniveau for landet, overførsel med nødvendige garantier, EU’s standardbestemmelser for databeskyttelse eller en anden tilsvarende ordning.
For tiden samarbejder vi med følgende tjenesteleverandører uden for EU/EØS:
Selskab | Tjenestetype | Land |
Twilio | Tjenesteleverandør kundeservice | USA |
Facebook Inc. | Annoncetjenester | USA |
Google Inc. | Annoncetjenester | USA |
Microsoft | Skytjenester | USA |
Assently | Finansielle tjenester | USA |
McAfee | Supporttjeneste | USA |