
Grønnere valg
Vidste du at vi hos Elgiganten kan hjælpe dig med at genbruge, genanvende, reducere og reparere din udtjente elektronik til glæde og gavn for miljø og natur?
På denne side kan du læse meget mere om alle vores services og blive klogere på hvilke grønne tiltag vi tilbyder vores kunder.

NYstart
Som markedsleder mener vi i Elgiganten, at det er en stor del af vores ansvar at gøre det lettest muligt for den enkelte forbruger at træffe mere bæredygtige valg. Vi er derfor konstant på udkig efter nye initiativer, der kan bidrage til den grønne omstilling. Det resulterede i konceptet NYstart, der blev lanceret i efteråret 2023.
NYstart gør det muligt at købe brugte smartphones hos os. Det er et initiativ, vi har lanceret som en del af vores ambition om, at 10% af vores omsætning skal komme fra salg af brugte produkter og cirkulære services som reparation, trade-in, genbrug og genanvendelse inden 2028.
Peder Stedal, adm. direktør, ser et stort potentiale i NYstart: “Brugtmarkedet forventes at fortsætte med at vokse, og vi ønsker derfor at imødekomme vores kunders behov ved at tilbyde denne mulighed, samt tilføje et ekstra niveau af sikkerhed, der ikke fås, når man handler brugte produkter privat”.
I Elgiganten mener vi, at det skal være lige så nemt at købe brugt som at købe nyt. Alle vores brugte telefoner bliver derfor grundigt testet og kvalitetstjekket, før de videresælges: de bliver renset for al data og alle skrammer og skader udbedres. Defekte komponenter bliver erstattet med nye originale reservedele, og har batteriet mistet kapacitet, bliver der sat et nyt i.
Udover dette bliver alle Nystart-telefoner solgt med to års garanti. Brugthandel hos os er dermed både nemt og trygt. Noget der kommer både miljøet og kunderne til gode.

Secure Collect
I Elgiganten ønsker vi at gøre det lettere for vores kunder at komme af med elektronikaffald på en miljørigtig og forsvarlig måde.
Vi har i en lang årrække taget gratis imod alle former for elektronikaffald – uanset, hvor produkterne måtte være købt. Vi har sørget for, at elektronikaffald og -skrot er blevet håndteret på en miljørigtig måde, hvad end det skulle skrottes eller genanvendes. Secure Collect er et tiltag, der gør det endnu nemmere og mere sikkert for vores kunder at komme af med deres elektroniske affald.
Nem og sikker genanvendelse
Vi vil gerne hjælpe vores kunder med at træffe miljørigtige valg – uden at det skal være besværligt og dyrt. Derfor har Elgiganten i samarbejde med Recipo, et svensk retur- og genbrugssystem, udviklet et indsamlingssystem der gør det nemt og sikkert at sende gammel dataholdig elektronik til genanvendelse. Vores indsamlingssystem, Secure Collect, består af aflåste og plomberede containere, der står nemt tilgængeligt i alle vores 43 varehuse. Containerne er designet således, at det ikke er muligt at række en hånd ind i containeren efter den indleverede elektronik. Først når containerne er kørt til genbrug, kan de åbnes af autoriseret personale i et sikkert lokale, hvor al data bliver slettet på ansvarlig vis. På den måde sikrer vi os, at vores kunder trygt kan aflevere deres elektronikaffald.
Åbenlyse fordele ved genanvendelse
I Elgiganten vil vi hjælpe, hvor vi kan! For os er det afgørende, at vi bliver bedre til at genanvende og genbruge gammel og udtjent elektronik.
På den måde påvirker vi vores klima, miljø og natur langt mindre. Derfor har vi udviklet vores Secure Collect-indsamlingssystem, der har til formål at hjælpe vores kunder med at træffe det miljørigtige valg – uden store omkostninger og uden at gå på kompromis med sikkerheden.
Vil du vide mere?
Synes du, som os, at det er super spændende, hvordan gammel elektronik kan få nyt liv? Så kan du læse mere om vores indsamlingssystem og Recipo.

Udskift elektronikken med god samvittighed
Er du en af dem, der bare MÅ eje den seneste model om det så er en laptop eller telefon det gælder? Men har du også dårligt samvittighed over at smide velfungerende elektronik i skraldespanden? Så kan Elgiganten hjælpe dig!
Gennem Elgigantens Renew It-service får kunder mulighed for at opdragere sine produkter efter 12, 24 eller 36 måneder - altså mulighed for at udskifte fx tablets eller telefoner til den nyeste model. På den måde slipper man for besværet med at sælge sit gamle produkt videre og den dårlige samvittighed over at have velfungerende produkter liggende i skuffen (eller sågar i skraldespanden).
Thomas Koed, Sales Manager i Elgiganten: “Mange kunder ønsker at udskifte deres smartphones eller computere, når en nyere model kommer på markedet, og det er omkostningsfuldt - både for pengepung og miljø. Med vores Renew It-service, får kunder mulighed for at udskifte elektronikken igen og igen – uden at have dårlig samvittighed over at udskifte et velfungerende produkt med et nyt.”
Hvad sker der med de indleverede produkter? De nulstilles, hvorefter de enten videresælges eller genanvendes i produktion af nye elektronik. På den måde sikrer vi, at produkter får en længere levetid – og at sparsomme metaller og mineraler genbruges og bliver til nye produkter.

Elcare
- Skandinaviens største udvalg af reservedele til elektroniske produkter
Med et stigende fokus på global opvarmning, klimaforandringer og forurening har bæredygtighed aldrig stået højere på agendaen. Som markedsleder er vi i Elgiganten naturligvis optaget af at tage ansvar – ikke kun lokalt, men også for den bredere befolkning og vores kunder. Derfor arbejder vi løbende med nye tiltag der kan gøre det nemmere for vores kunder at træffe bæredygtige valg. Ét af vores tiltag, der skal gøre det nemmere at vælge miljørigtigt, er Elcare-universet.
Elcare Nordic er et nordisk koncept for service og reparation, der servicerer Elgiganten i Danmark, Norge, Sverige og Finland med korte reparationstider og et bredt udvalg af services.
Du kan se mere til Elcare-universet her.
Elcare giver flere muligheder
Elcare er skabt som et separat univers under elgiganten.dk, hvor vores kunder kan købe millioner af dele og reservedele, som passer til vores produktportefølje. Med Elcare kan vi derfor tilbyde vores kunder en mulighed for selv at reparere eller opgradere deres elektroniske udstyr – og dermed forlænge produktets levetid. Med andre ord hjælper Elcare vores kunder med at træffe miljørigtige valg.

Returner gamle produkter og få rabat på dit næste køb
I Elgiganten ønsker vi at tage del i den grønne omstilling. Det gør vi bl.a. gennem genbrug og genanvendelse af elektronik, som indeholder en masse værdifulde ressourcer, der kan genbruges i nye produkter. Vi tager derfor glædeligt imod dine gamle elektronikprodukter og kvitterer desuden med penge for dem. Gennem vores Trade In-service sørger vi for, at al data på din gamle elektronik slettes og produktet nulstilles før en anden får glæde af det. Er produktet ikke funktionelt, bliver brugbare dele sendt til genanvendelse, hvor de bliver sorteret og brugt i andre produkter. Vores Trade In-service kan benyttes i alle vores 43 varehuse.
Christian Viltoft, Assistant Sales Manager Computing, sætter et par ord på vores service: “Vi ønsker at tage aktiv del i den grønne agenda og et vigtigt led omhandler rådgivning, så vi kan hjælpe kunderne med at træffe mere miljørigtige valg. Med vores Trade-In-service sætter vi fokus på genanvendelse og giver vores kunder et endnu større incitament til at indlevere deres gamle elektronik hos os. På den måde sikrer vi, at flere produkter får nyt liv – enten hos en anden kunde eller i nye produkter.”
Elgiganten og Microsoft indgår samarbejde til fordel for miljøet
Byt gammel elektronik til minecoins*
Elgiganten har, med Microsoft, lanceret kampagnen ’Urban Miner’ i håb om at motivere de yngre generationer og deres familier til at genbruge og genanvende elektronik. Samarbejdet betyder, at Elgigantens kunder kan bytte gammel og udtjent elektronik til en værdikode, der kan bruges til skins, texture packs og verdener i Microsoft-spillet Minecraft.
Elektronik indeholder værdifulde ressourcer
Elektronisk affald er et kæmpe miljøproblem, og de nordiske lande ligger i verdenstoppen inden for e-affald. De nordiske husstande har i gennemsnit mere end to computere og opgraderer til en nyere model hvert tredje til femte år. Det betyder, at der ligger mange ubrugte og forældede computere i skuffer og skabe, som indeholder værdifulde mineraler som tin, jern, aluminium, guld, sølv og kobber. Samtidigt er verden er ved at løbe tør for mange af de mineraler, der kræves for at producere elektronik. Genbrug og genanvendelse af elektronik er derfor afgørende for en mere bæredygtig fremtid.
Stort potentiale i genbrug
På grund af størrelsen bliver elektronik som mobiltelefoner, elektriske tandbørster, brødristere og kameraer, ofte skrottet på uhensigtsmæssig vis. De udgør en betydelig del af de 8% af alt EE-affald, der smides direkte i skraldespanden. Det ønsker vi at ændre på!
Peder Stedal, adm. direktør, fortæller: ”Vi ved, at mange produkter ryger direkte i skraldespanden og skrottes på lossepladser eller forbrændes. Det betyder, at vigtige metaller og mineraler, som produkterne indeholder, ikke udvindes og går tabt. Der ligger derfor et stort potentiale her, hvis vi vælger at sende elektronikken til genbrug.”
Elgiganten har et mål om, at alle solgte produkter, genanvendes og genbruges i nye produkter. I dag indsamler Elgiganten-koncernen årligt ca. 30.000 tons elektronikaffald, hvor mere end 80% af de indsamlede produkter, bruges som råvarer til at producere nye produkter.
*Kampagnen er afsluttet. Kampagneperioden var september 2022 til januar 2023.

Vi tager gratis imod dit elektronikskrot
Når vores kunder køber en ny elektronikvare, står de samtidig med en overvejelse om, hvordan de skiller dig af med den gamle vare. Da der findes miljøskadelige stoffer i både små mobiltelefoner og store køleskabe, er det vigtigt, at udtjent elektronik og hvidevarer behandles korrekt. På den måde bliver miljøbelastningen ved at kassere produkter så lav som mulig.
For at hjælpe kunder og miljø med forsvarlig håndtering af elektronisk skrot tager alle Elgigantens varehuse gratis imod alle elektriske produkter og brugte batterier. Ved levering af et nyt produkt fra Elgiganten tilbyder vi også at tage det gamle produkt med retur og sikre, at den udtjente elektronik bliver håndteret forsvarligt. Læs mere om denne service her.
Sådan foregår det
Alle produkter, som returneres til Elgiganten, hentes af ERP Danmark og køres til Stena Recycling i Danmark. Først miljøsaneres alt affaldet og farlige stoffer fjernes. Derefter bliver affaldet kværnet, og de forskellige råmaterialer sorteres. En stor del af materialet genbruges som ’råvarer’ i nye produkter, blandt andet til produktion af nye elektriske produkter.

Bæredygtighedsvurdering af vores leverandører
Vi hjælper vores kunder med at træffe miljørigtige valg
Stadig flere kunder ønsker at tage mere miljø- og klimavenlige valg, men det er ikke altid lige nemt at vide hvordan. For at gøre det lidt mere enkelt har Elgiganten som den første elektronikkæde indgået et samarbejde med det internationale certificeringsselskab EcoVadis. Ecovadis følger op på vores leverandørers arbejde med miljø, etik og socialt ansvar.
EcoVadis-samarbejdet er et vigtigt led i Elgigantens arbejde med bæredygtighed: ”Vi hjælper vores kunder med både at genbruge og genanvende. Og vi er godt i gang med at nedbringe det CO2-aftryk, som stammer fra vores egne bygninger og transport. Men det er de produkter, vi sælger, der står for den største klima- og miljøpåvirkning. Derfor er det måden, vi driver forretning og hjælper kunderne på fremover, som kommer til at have den største effekt,” fortæller Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten.
Allerede nu kommer halvdelen af Elgiganten-koncernens produkter fra leverandører, der er certificerede af EcoVadis, men ambitionen er, at 100% af vores leverandører skal være certificerede.

Samarbejde sikrer mere bæredygtige indkøb
Ecovadis er førende på deres område – bæredygtighedsvurderinger. De vurderer mere end 65.000 forskellige virksomheder og giver dem en score mellem 0 og 100, alt efter hvordan de efterlever krav og arbejder med miljø, arbejds- og menneskerettigheder, etik og bæredygtigt indkøb. Resultaterne bliver brugt til at finde muligheder for forbedringer blandt de vurderede virksomheder.
Det hjælper os som indkøber med at stille strengere krav til det vi sælger. I Elgiganten ønsker vi også at gøre bæredygtighedsscoren tilgængelig for alle vores kunder og derfor har vi samlet en liste med alle leverandører, som har modtaget en EcoVadis-medajle
Resultaterne af leverandørernes vurderinger kan læses her.

Forlænget levetid på produkter skal sikre en mere bæredygtig fremtid
35 års garanti på EPOQ-køkkener
En vigtig del af vores arbejde handler om at sørge for, at de produkter vi sælger, er af god kvalitet, så de kan holde i mange år. Som en del af vores arbejde med at sikre god kvalitet har vi valgt at udvide garantiordningen på vores køkkener. Det betyder, at vi giver vores kunder 35 års garanti på køb af et Epoq-køkken eller – bryggers foretaget efter 1. november 2020.
Kvalitet og bæredygtighed går hånd i hånd
Som en del af vores arbejde for en mere bæredygtig fremtid arbejder vi hele tiden på at finde nye løsninger, der kan forlænge vores produkters levetid. På den måde kan vi nemlig nedbringe produktionen af nye produkter, som koster miljøet en masse ressourcer. Et af vores fokusområder er reparation af produkter, som skal gøre det nemmere for vores kunder selv at reparere produkter.
“Det glæder mig, at vi kan tilbyde vores kunder denne imponerende garanti som virkelig understreger, at vi står inde for kvaliteten af vores produkter. Jeg er stolt af, at vores strategi om at mindske vores CO2-aftryk nu kommer til udtryk i et helt konkret initiativ, der samtidig gavner vores kunder,” fortæller Bo Jensen, Sales Manager Kitchen & Interior.

Energimærkning
EU’s nye energimærkning, som trådte i kraft den 1. marts 2021, er beregnet til at give forbrugere oplysninger om produkters energiforbrug.
Den tidligere energimærkning begrænsede udviklingen af energibesparende teknologi: i takt med, at produkter i stigende grad blev forbedret med energibesparende teknologi, endte mange hvidevarer samtidig med at blive placeret øverst på skalaen, A til A +++. Derfor blev et nyt energimærke, på en ny skala med større intervaller mellem energiklasser, introduceret. Dette for at gøre det lettere for vores kunder at sammenligne produkter.
“Den nye energimærkning har givet os mulighed for at vejlede vores kunder mere præcist og har givet vores kunder et bedre overblik. Samtidig har opdateringen flyttet nutidens bedste produkter ned på skalaen, så de ligger mere midt på. Det har givet plads til forbedringer øverst så endnu mere miljøvenlige produkter kan introduceres,” fortæller Torben Førsterling, Sales Manager Home.
Læs mere om den nye energimærkning her eller på Energistyrelsen.dk, hvor du kan læse mere om krav til energimærkning samt få et overblik over, hvilke produkter ordningen indbefatter.

Elgiganten Outlet
- Vi giver nyt liv til udstillingsmodeller og returnerede produkter
Vidste du, at vi årligt sælger 120.000 outlet-produkter?
Det gør vi. For i Elgiganten har vi en ambition om at genanvende eller genbruge alt, hvad vi sælger. Det kan vores Outlet hjælpe os på vej med. Gennem Elgiganten Outlet giver vi vores kunder mulighed for at købe produkter, som enten er returneret eller har fungeret som udstillingsmodel. Først kontrollerer og nulstiller vi produkterne, hernæst kan de sælges og gøre gavn igen. En simpel måde at forlænge produkters levetid på – og skåne miljøet.
Vil du vide mere?

Vores ambitioner og milepæle
Vidste du at Elgiganten vil være CO2-neutral både på drift og i forhold til vores leverandører i 2040? Læs mere om vores rejse, ambitioner og mål her.

Læs om vores energieffektive varehuse og drift
Vidste du at Elgigantens varehuse er blandt de mest energieffektive varehuse i Danmark? Læs mere om måden vi drifter vores varehuse på – og om vores fremtidsplaner, der både inkluderer solceller og ladestandere.

Sådan arbejder vi med bæredygtighed i dagligdagen
Elgiganten har arbejdet med bæredygtighed i mere end 10 år og mange medarbejdere har været involveret i vores rejse. Læs her om deres bidrag og mød nogle af vores klima-ambassadører.

Om Elgiganten
Elgiganten står bag en af Danmarks mest populære webshops og er Danmarks førende varehuskæde indenfor forbrugerelektronik og hårde-/hvidevarer. Vi åbnede det første danske varehus i 1996 og har siden ekspanderet til 43 varehuse fordelt over hele landet.