Spring navigationen over
  • Gigahertz, VRAM og turbo boost – Hvor mange frames får du egentlig

    Det er ikke let at finde den perfekte gaming-pc, det er en jungle af specifikationer og forkortelser, der kan få dit hoved til at gøre ondt. I sidste ende handler det om rammerne. Hvor mange billeder per sekund (FPS) får du, når du spiller, svarer til, hvor glat en oplevelse du har. Det er ikke sjovt at opleve stammen eller at spille på så lave indstillinger, at du ikke kan skelne en sten fra et ansigt, men hvordan finder du ud af før købet, om en gaming-pc gør det arbejde, du vil have den til?

    For at hjælpe med dette har vi samarbejdet med UL lab, som benchmarker alle vores pc'er, så du nemmere kan vide, hvad du kan forvente, så du kan træffe en informeret beslutning, om et produkt er det rigtige for dig eller ej. Formålet med det hele er at lade dig se den FPS, du kan forvente at få, i dit yndlingsspil(type), de indstillinger og opløsning, du gerne vil spille på, med og uden teknologiske funktioner såsom Ray Tracing.

    Denne side vil gennemgå, hvordan vi benchmarker, hvilket giver dig indsigt i, hvad vi gør, og hvordan vi scorer, for at ende med FPS-resultaterne og niveauerne på vores spilprodukter.

    Laptops at the UL headquarters

    The Basics of testing

    Når computerne ankommer til UL-laboratoriet, bliver de pakket ud og tilsluttet internettet. Alle Windows-opdateringer og de nyeste grafikdrivere er installeret.

    Alt andet forbliver urørt, så oplevelsen matcher, hvad du vil opleve efter unboxing og opsætning af enheden.

    Hvis du vil se de fine detaljer, kan du se alle vores indstillinger per spil her.

    Hvordan vi fandt ud af, hvor mange frames du får

    Når et nyt spil lanceres, vil UL skabe en model for det specifikke spil, der tager hensyn til forskellige GPU- og CPU-modeller. Dette gøres pr. indstilling og opløsning, med og uden teknologiske funktioner såsom Ray Tracing. Alle vores systemer gennemgår omfattende test, blandt andet 3DMark Time Spy-testen. Spilmodellen bruges derefter til at ekstrapolere FPS-resultaterne fra hvert systems Time Spy-score, hvilket giver os mulighed for med meget god præcision at forudsige, hvor mange billeder i sekundet et system vil opnå, baseret på selve Time Spy-vurderingen.

    Hexagon with FPS results

    Resultaterne valideres af omfattende individuel test, når modellen skabes, på tværs af et utal af forskellige systemer med forskellige CPU'er og GPU'er, som vi har sendt til UL. Nøjagtigheden er inden for 98 % percentilen, og vi runder også resultaterne ned for at sikre, at vi ikke overlover ydeevne. Vi vil hellere undersælge og overlevere, end omvendt.

    Hvis der laves opdateringer til et spil, som påvirker den forventede ydeevne, opdateres spilmodellen og valideres igen med forskellige systemer, som UL har modtaget til test. Vi opdaterer derefter vores testmateriale for alle produkter til det spil. En stor fordel ved denne måde at teste på er, at dette giver os mulighed for at opdatere vores produktstak til nye spil og med tilbagevirkende kraft vise dig, hvilken ydeevne du kan forvente på nye titler, uger eller måneder efter, at de blev sendt til test.

    Når du bare vil have det sjovt – Level-systemet

    Hvor mange FPS er egentlig nok til at få en god oplevelse? Selvom der er fordele ved at have flere FPS - især i konkurrencedygtige skydespil - vil de fleste af os bare vide, at produktet fungerer til det, vi vil have det til.

    For at gøre det så nemt som muligt at forstå, har vi lavet Level-systemet. Hvert niveau garanterer, at du får en god oplevelse, og du kan derefter selv bestemme, hvilken slags kvalitet og opløsning du vil have denne oplevelse i. Disse niveauer er:

    Level - Hexagon

    Niveau 1: Når minimum 60 FPS med medium indstillinger i FHD (1080p) opløsning

    Niveau 2: Når minimum 60 FPS med de højeste indstillinger i FHD (1080p) opløsning

    Niveau 3: Når minimum 60 FPS med de højeste indstillinger i QHD (1440p) opløsning

    Niveau 4: Når minimum 60 FPS med medium indstillinger i 4K (2160p) opløsning

    Niveau 5: Når minimum 60 FPS med de højeste indstillinger i 4K (2160p) opløsning

    Et højere niveau vil give dig en bedre grafisk oplevelse, men formålet med dem alle er at sikre, at du får en god oplevelse uden stamme.

    Spil er vidt forskellige med hensyn til, hvor krævende de er på dit system, så vi har opdelt dem i forskellige segmenteringer. I hver viser vi nogle spiltitler, der er lige krævende for den type spil, så vi ved, at du får den oplevelse, vi annoncerer for pr. niveau.

    Eksempler på niveauer for forskellige systemer

    Product type

    CPU

    GPU

    Time Spy Overall

    TS Graphics

    TS Physics

    Let krævende spil

    Medium krævende spil

    Tunge, krævende spil

    Laptop

    Celeron N4020

    UHD Graphics 600

    142

    109

    627

    No level

    No level

    No level

    Laptop

    i5-1135G7

    Iris(R) Xe

    977

    875

    2927

    Level 1

    No level

    No level

    All-in-one desktop

    i5-11400T

    UHD Graphics 730

    594

    513

    5987

    Level 1

    No level

    No level

    Laptop

    Ryzen 5 5500U

    Radeon Graphics

    846

    743

    4138

    Level 1

    No level

    No level

    Gaming Laptop

    Ryzen 5 5600H

    RTX 3050

    4962

    4729

    6898

    Level 5

    Level 2

    No level

    Gaming Laptop

    Ryzen 7 5800H

    Radeon RX 6700M

    9506

    9538

    9350

    Level 5

    Level 3

    Level 1

    Gaming Desktop

    I9-11900K

    RTX 3090

    17305

    18769

    12003

    Level 5

    Level 5

    Level 4