Elgigantens MagasinBærbar / Stationær computer og computertilbehør - guides og artiklerAlle vores Windows-computere er testet af UL BenchmarksForklaring på vores 3 spilkategorier
Gigahertz, VRAM og turbo boost – Hvor mange frames får du egentlig
Det er ikke let at finde den perfekte gaming-pc, det er en jungle af specifikationer og forkortelser, der kan få dit hoved til at gøre ondt. I sidste ende handler det om rammerne. Hvor mange billeder per sekund (FPS) får du, når du spiller, svarer til, hvor glat en oplevelse du har. Det er ikke sjovt at opleve stammen eller at spille på så lave indstillinger, at du ikke kan skelne en sten fra et ansigt, men hvordan finder du ud af før købet, om en gaming-pc gør det arbejde, du vil have den til?
For at hjælpe med dette har vi samarbejdet med UL lab, som benchmarker alle vores pc'er, så du nemmere kan vide, hvad du kan forvente, så du kan træffe en informeret beslutning, om et produkt er det rigtige for dig eller ej. Formålet med det hele er at lade dig se den FPS, du kan forvente at få, i dit yndlingsspil(type), de indstillinger og opløsning, du gerne vil spille på, med og uden teknologiske funktioner såsom Ray Tracing.
Denne side vil gennemgå, hvordan vi benchmarker, hvilket giver dig indsigt i, hvad vi gør, og hvordan vi scorer, for at ende med FPS-resultaterne og niveauerne på vores spilprodukter.

The Basics of testing
Når computerne ankommer til UL-laboratoriet, bliver de pakket ud og tilsluttet internettet. Alle Windows-opdateringer og de nyeste grafikdrivere er installeret.
Alt andet forbliver urørt, så oplevelsen matcher, hvad du vil opleve efter unboxing og opsætning af enheden.
Hvis du vil se de fine detaljer, kan du se alle vores indstillinger per spil her.
Hvordan vi fandt ud af, hvor mange frames du får
Når et nyt spil lanceres, vil UL skabe en model for det specifikke spil, der tager hensyn til forskellige GPU- og CPU-modeller. Dette gøres pr. indstilling og opløsning, med og uden teknologiske funktioner såsom Ray Tracing. Alle vores systemer gennemgår omfattende test, blandt andet 3DMark Time Spy-testen. Spilmodellen bruges derefter til at ekstrapolere FPS-resultaterne fra hvert systems Time Spy-score, hvilket giver os mulighed for med meget god præcision at forudsige, hvor mange billeder i sekundet et system vil opnå, baseret på selve Time Spy-vurderingen.

Resultaterne valideres af omfattende individuel test, når modellen skabes, på tværs af et utal af forskellige systemer med forskellige CPU'er og GPU'er, som vi har sendt til UL. Nøjagtigheden er inden for 98 % percentilen, og vi runder også resultaterne ned for at sikre, at vi ikke overlover ydeevne. Vi vil hellere undersælge og overlevere, end omvendt.
Hvis der laves opdateringer til et spil, som påvirker den forventede ydeevne, opdateres spilmodellen og valideres igen med forskellige systemer, som UL har modtaget til test. Vi opdaterer derefter vores testmateriale for alle produkter til det spil. En stor fordel ved denne måde at teste på er, at dette giver os mulighed for at opdatere vores produktstak til nye spil og med tilbagevirkende kraft vise dig, hvilken ydeevne du kan forvente på nye titler, uger eller måneder efter, at de blev sendt til test.
Når du bare vil have det sjovt – Level-systemet
Hvor mange FPS er egentlig nok til at få en god oplevelse? Selvom der er fordele ved at have flere FPS - især i konkurrencedygtige skydespil - vil de fleste af os bare vide, at produktet fungerer til det, vi vil have det til.
For at gøre det så nemt som muligt at forstå, har vi lavet Level-systemet. Hvert niveau garanterer, at du får en god oplevelse, og du kan derefter selv bestemme, hvilken slags kvalitet og opløsning du vil have denne oplevelse i. Disse niveauer er:

Niveau 1: Når minimum 60 FPS med medium indstillinger i FHD (1080p) opløsning
Niveau 2: Når minimum 60 FPS med de højeste indstillinger i FHD (1080p) opløsning
Niveau 3: Når minimum 60 FPS med de højeste indstillinger i QHD (1440p) opløsning
Niveau 4: Når minimum 60 FPS med medium indstillinger i 4K (2160p) opløsning
Niveau 5: Når minimum 60 FPS med de højeste indstillinger i 4K (2160p) opløsning
Et højere niveau vil give dig en bedre grafisk oplevelse, men formålet med dem alle er at sikre, at du får en god oplevelse uden stamme.
Spil er vidt forskellige med hensyn til, hvor krævende de er på dit system, så vi har opdelt dem i forskellige segmenteringer. I hver viser vi nogle spiltitler, der er lige krævende for den type spil, så vi ved, at du får den oplevelse, vi annoncerer for pr. niveau.
Eksempler på niveauer for forskellige systemer
Product type | CPU | GPU | Time Spy Overall | TS Graphics | TS Physics | Let krævende spil | Medium krævende spil | Tunge, krævende spil |
Laptop | Celeron N4020 | UHD Graphics 600 | 142 | 109 | 627 | No level | No level | No level |
Laptop | i5-1135G7 | Iris(R) Xe | 977 | 875 | 2927 | Level 1 | No level | No level |
All-in-one desktop | i5-11400T | UHD Graphics 730 | 594 | 513 | 5987 | Level 1 | No level | No level |
Laptop | Ryzen 5 5500U | Radeon Graphics | 846 | 743 | 4138 | Level 1 | No level | No level |
Gaming Laptop | Ryzen 5 5600H | RTX 3050 | 4962 | 4729 | 6898 | Level 5 | Level 2 | No level |
Gaming Laptop | Ryzen 7 5800H | Radeon RX 6700M | 9506 | 9538 | 9350 | Level 5 | Level 3 | Level 1 |
Gaming Desktop | I9-11900K | RTX 3090 | 17305 | 18769 | 12003 | Level 5 | Level 5 | Level 4 |