Virtual og augmented reality giver helt nye muligheder for erhvervslivet.
De sidste par år har mulighederne indenfor virtual og augmented reality taget fart. Det er sket i takt med, at firmaer som HTC, Samsung, Microsoft og Sony har lanceret muligheder, der både er i kommerciel handel, ligger indenfor en vis økonomisk målestok og som er mere eller mindre nemme at komme i gang med. Og det er ikke kun forbrugerne, der kan få mere ud af at udvide sin virkelighed – også erhvervslivet er hoppet med på den nye virkelighed.
Udsprunget af underholdning
At se ind i en helt ny virkelighed, som virtual reality tilbyder, eller blande virkelighed med et ekstra lag som augmented reality kan gøre, har længe interesseret især underholdningsbranchen. Nogle af de første kommercielle VR-produkter på markedet udsprang da også indenfor underholdning, og allerede i 1991 lancerede SEGA et VR-headset til arkadespil, og i 1995 var Nintendo på banen med en VR-brille med konsol nemlig Virtual Boy.
Der er heller ikke nogen tvivl om, at underholdningsbranchen ser nye muligheder i både virtual og augmented reality og bare i Tivoli i København, kan man nu få ekstra adrenalin i blodet, hvis man vælger at tage turen med rutsjebanen Dæmonen påført Samsung virtual reality-briller.
Skagens Museum og Moesgaard Museum har benyttet virtual reality-briller i deres udstillinger, og mange nye tiltag er på vej. Virtual og augmented reality har dog meget mere potentiale end blot at formidle historie, kunst eller skabe nye underholdningsmuligheder. Flere og flere virksomheder udenfor underholdningsbranchen har nemlig set lyset i at kunne påvirke eller udvide den virkelighed, vi lever i.
Store virksomheder bakker op
At der er penge og muligheder i virtual og augmented reality bliver understøttet af det faktum, at store virksomheder som Google, Microsoft, Apple og Facebook bruger mange ressourcer på at afsøge mulighederne. Med iOS 11-opgraderingen lancerede Apple officielt deres ARKit, der giver millioner af iPhone- og iPad-ejere mulighed for bedre augmented realityapps.
Der er masser af spændende muligheder for testere af ARKit såsom hurtig og nem opmåling af kontorer, produkter m.m. via din smartphone samt muligheden for at se, hvordan et produkt ser ud i dine omgivelser. Google har deres egen Google Tango-platform til virtual og augmented reality, der skal give brugere med Android-telefoner og tablets nye AR- og VR-muligheder. Sammen med deres nye indendørs navigation, vil butikker fremover kunne få mulighed for at give besøgende en app, der kan guide dem igennem et stormagasin, lager eller andet for hurtigt at nå frem til det ønskede produkt.
Facebook har også investeret kraftigt i virtual reality og arbejder på, at man kan bruge animerede figurer til at interagere med hinanden, så man f.eks. kan afholde forretningsmøder i den virtuelle verden uanset, hvor du ellers befinder dig.Mixed reality nu i Windows 10
Med Microsofts store Windows-opdatering ”Fall Creators Update” lancerede Microsoft en helt ny Mixed Reality-platform, der giver Windows 10-brugere nem adgang til mixed reality (augmented reality). Blot ved at koble et af de mange nye VR/AR-headsets fra f.eks. Lenovo, Dell, Asus eller Acer til computeren, har alle Windows 10-computere dermed potentiale for at vise AR/VR, og det giver helt nye forretningsmuligheder.
Mobilen er en hurtig genvej til den nye virkelighed
Det er især smartphones, der har givet en opblomstring til interessen for virtual og augmented reality. Via apps og eventuelt en særlig brille som Samsung Gear, Googles papbriller eller andre mærker, er det hurtigt og nemt at dykke ned i en ny verden helt uden ekstra omkostninger eller blot med få hundrede kroner til en plastikbrille. Det har vækket interessen hos mange virksomheder. Hvis du f.eks. er interesseret i at købe en BMWi, så har BMW lanceret en app, der via augmented reality gør det muligt for dig at opleve en af firmaets nye el- og hybridbiler. Ved hjælp af en smartphone eller tablet, kan både kunder og forhandler se bilen, åbne døre, slukke lys, vælge farve og design samt gå rundt om bilen. Alt sammen for at inspirere et potentielt køb.
Det danske firma Books & Magic har også set mulighederne med augmented reality via vores allestedsnærværende smartphones. Virksomheden har nemlig udgivet en ny version af H. C. Andersens kendte og elskede eventyr ”Den lille havfrue”. Med bogen kan du downloade en app til din smartphone og ved at rette smartphonen mod billederne på siderne, dukker der en helt ny verden frem af bogens sider, som børn og voksne kan interagere med.
Også flere møbelproducenter har udnyttet smartphone-mulighederne, og har blandt andet i deres katalog-app givet mulighed for at bruge augmented reality. Det vil sige, at kunderne via appen og deres smartphone eller tablet straks kan se, hvordan en bestemt sofa, et skab eller en anden vare ville se ud i deres stue, og dermed forhåbentlig øge lysten til et køb.
Hvad er forskellen på Virtual og argumented reality?
Både augmented reality og virtual reality kan opleves via enten et særligt headset såsom f.eks. Samsung Gear m.fl., hvor man kan ilægge en smartphone eller ved at benytte særlige stand-alone headset-løsninger som HTC Vive, Lenovo Explorer, Dell Vision eller Microsoft Hololens, der ikke kræver en smartphone, men som kobles på en computer.
Augmented reality kan også opnås alene via en smartphone eller tablet, hvor særlige AR-apps kan benytte telefonens kamera til at vise virkeligheden samt et ekstra informations-lag. AUGMENTED REALITY (AR): Med augmented reality udvider du den virkelige verden foran dine øjne. Du kan med andre ord se både den virkelighed, du befinder dig i såsom dit kontor eller stue, men herover bliver der lagt et lag af ekstra informationer, video eller fotos. Sommetider bliver augmented reality også kaldet mixed reality, da den virkelige verden bliver mikset med en ny virkelighed.
VIRTUAL REALITY (VR): Med virtual reality kan du ikke se den virkelighed, du står i, men dykker ned i en helt ny virkelighed, der er skræddersyet til din oplevelse. Du kan for eksempel opleve at stå i en fabrikshal i Kina, på en gade i New York eller endda på månen.
Det kan du bruge AR/VR til i din virksomhed
Se VR-produkter- Uddannelse og træning af personale
- Virtuelle rundture på lagre, byggeprojekter osv.
- Fremvisning af nye produkter, designs og prototyper
- Tilpasning af nyudviklede produkter til deres rette miljøer
- Kommunikation og markedsføring
Augmented reality hjælper på produktionen
Udover den direkte kunderelation, der kan øge kundens købelyst, så kan augmented reality være et nyt og effektivt redskab internt hos industrivirksomheder. Det er netop, hvad det danske firma Virtual Manufacturing har erfaret. Direktør i virksomheden, Anders Lynggaard, fortæller, at de er med til at udvikle virksomhedsbrugen af Microsofts Hololens-headset og bruger det som forsøg i deres virksomhed. Her hjælper headsettet medarbejderne via augmented reality med hurtigere at finde de varer på lageret, som indgår i den aktuelle bestilling. Det sker via markeringer og tal i synsfeltet i brillen på den pågældende medarbejder. Det gør det muligt at integrere logistikken endnu bedre med produktionen, forklarer Anders Lynggaard. Som en del af forsøget arbejder de også på, at montører kan modtage arbejdsbeskrivelser komplet med animationer direkte i headsettet og derved lette arbejdet. Virksomheden har derudover en bred palette af virtuelle værktøjer, der kan hjælpe med at øge produktionstallet.
Også hos Grundfos bliver der forsket i både augmented og virtual reality. Her er tankerne både, at de nye teknologier kan være en hjælp i oplæring af nye medarbejdere, samt brugen af AR til konkret opmåling og visualisering om et produktionssetup vil passe ind i de påtænkte fysiske rammer. Virtual reality-briller kan også hjælpe med til at beskytte medarbejderne. Det afprøver den danske virksomhed SAWO, hvor de ellers udsatte kranfører via virtual reality-briller får mulighed for at styre kranen direkte inde fra kranens førerhus i stedet for at benytte et mere udsat og dyrt separat førerhus.