Spring navigationen over

4 tips til at løse de mest almindelige problemer i mødelokalet

Lad ikke teknisk bøvl stå i vejen for et produktivt samarbejde på jobbet. Følg disse fire råd for at sikre effektiv og smertefri afholdelse af dit næste møde.

B2B - Spokesperson DK

På den anden side, når alting går som smurt:

– Et veludstyret mødelokale med pålidelig teknologi og problemfri tilkobling fremmer et produktivt samarbejde, der igen fører til bedre resultater, siger Morten Bensen, Sales Specialist Computing i Elgiganten. Det er heller ikke nødvendigvis svært at lykkes, mener han.

– Vælg brugervenlig teknologi, der passer til mødelokalet, sørg for, at alle tilslutninger fungerer, og planlæg mødet godt, så er meget gjort.

B2B - Billede af et par hænder, der justerer kabler på en højtaler under en skærm

1. Vælg brugervenligt udstyr.

  • Sammenlign forskellige alternativer. Undersøg og sammenlign forskellige skærme, lydsystemer og videokonferencemuligheder – og tag specielt hensyn til, hvordan de "taler” sammen.
  • Vælg brugervenlige interfaces. Udstyret skal være så enkelt, at hvem som helst skal kunne bruge det uden særlig oplæring. Vælg udstyr med intuitive kontroller og interfaces for at minimere forvirring og problemer.
  • Vurder skalerbarheden. Du skal naturligvis vælge produkter, der passer til din virksomheds størrelse (og de møder, I arrangerer) her og nu, men det kan være en god idé at investere i udstyr, der også kan opskaleres. Så behøver virksomheden ikke starte forfra, hvis behovet ændrer sig i fremtiden.

Tip! Undlad at overdrive med masser af justeringsmuligheder og fancy produkter. Et godt råd er faktisk at undgå at lægge op til, at medarbejdere eller gæster selv kan ændre kabler eller opsætning.

B2B - Mødelokale med to skærme

2. Husk, at teknologien skal passe til lokalet

  • Skærmstørrelse og -opløsning: Vurder mødelokalets størrelse, og vælg en skærm, der er nem at se, uanset hvor i mødelokalet man sidder. Vurder faktorer såsom synsvinkler, lysstyrke og opløsning for at forbedre mødedeltagernes visuelle oplevelse.
  • Lyd og akustik: Vurder lokalets akustik, og vælg lydudstyr, der passer til. Højttalere og mikrofoner bør placeres på en måde, der sikrer en klar og afbalanceret lydfordeling overalt i lokalet
  • Samarbejdsværktøj og tilkobling: Udstyr lokalet med værktøj, der muliggør nem tilkobling til laptops, smartphones eller andre enheder til deling af præsentationer, dokumenter og videoer.
  • Borde og stole: Arranger møblerne, så skærmens synlighed maksimeres, og så mødedeltagerne nemt kan kommunikere med hinanden. Sørg for, at kabler og stikkontakter er lettilgængelige, uanset hvor man sidder.
B2B - Close up af kabler og adaptere

3. Sørg for, at tilkoblinger fungerer

  • Test før mødet! Tjek funktionen af alt udstyr, inkl. skærme, lydudstyr og videokonferenceudstyr – allerhelst før hvert møde. Er alle nødvendige kabler og tilslutninger på plads? Det er ting, der har tendens til at blive udlånt mellem mødelokalerne.
  • Sørg for en backup-løsning. Hav alternative løsninger klar, hvis der opstår uventede problemer med tilslutningen. Det kan bl.a. være ekstra kabler, adaptere og mobile hotspots.
  • Vedligeholdelse og opdateringer. Hvis du sørger for regelmæssig vedligeholdelse og opdateringer af udstyret i mødelokalet, forebygger du potentielle problemer i at opstå.

4. Glem ikke de digitale deltagere

  • Kvalitetsløsninger til videokonferencer. Invester i pålidelig software og hardware til videokonferencer for at sikre god kommunikation med eksterne deltagere. Webkameraer, mikrofoner og højttalere af høj kvalitet vil forbedre oplevelsen – både for digitale og fysiske deltagere.
  • Del mødematerialet på forhånd. Brug samarbejdsplatforme eller projektstyringsværktøjer til at dele mødedagsordener, præsentationer og andre dokumenter på forhånd. Dermed er det nemmere for digitale deltagere at bidrage undervejs.

Tip! Det er altid en god idé at etablere retningslinjer, som alle deltagere kan følge under digitale møder. Alle opfordres til at tale tydeligt, mute sig selv, når de ikke taler, og bruge chatfunktioner til spørgsmål eller kommentarer undervejs.

Elgigantens erhvervsafdeling

Behovet for elektronik og udstyr melder sig ganske hurtigt i de fleste virksomheder. Uanset om du har en nystartet, lille virksomhed eller driver et større selskab. Efterhånden som din virksomhed vokser, kan vi stille med den fulde bredde af vores professionelle produkter, smarte tjenester og naturligvis gode råd. Dermed kan du fokusere på det, som virkelig betyder noget – din arbejdsdag.

Besøg Elgigantens Erhvervsafdeling online eller i din nærmeste Elgiganten. 

Du kan finde Elgigantens erhvervscentre tre steder i landet: i Taastrup, Glostrup og Skejby. Kom forbi og få gode råd og vejledning til, hvilke løsninger du skal vælge til din virksomhed, få demonstreret professionelle produkter og få inspiration til, hvordan du kan indrette det optimale (hjemme)kontor eller møderum.